مزایای آسانسور هیدرولیک
در آسانسور هیدرولیک، از جک هیدرولیک بجای موتور استفاده میشود. جک هیدرولیک با استفاده از پمپاژ روغن به وسیله قطعهای به نام پاور یونیت، کابین را حرکت میدهد. با باز شدن استیج و افزایش طول جک، کابین به سمت بالا حرکت میکند. هنگام حرکت به سمت پایین، پاور یونیت فشار پشت روغن را کاهش داده و به روغن اجازه میدهد به آرامی به داخل پاور یونیت بازگردد، در نتیجه کابین به وسیله نیروی جاذبه زمین و وزن خود به سمت پایین حرکت میکند. آسانسور هیدرولیک و کششی در برخی قطعات مانند کابین، کفشک و بافر مشابهت دارند. اما اصلیترین تفاوت بین آنها در نیروی محرک استفاده شده است. از جانب دیگر، در آسانسورهای کششی از موتور و سیستم کابلهای کششی برای حرکت کابین استفاده میشود. موتور انرژی لازم برای جابجایی کابین را تأمین میکند و کابلها بر روی قرقرهها نصب شده و توسط موتور و قرقرهها به حرکت در میآیند. در مورد قطعات دیگر مانند بافر و کفشک، آسانسورهای هیدرولیک و کششی معمولاً از قطعات مشابهی استفاده میکنند که برای کنترل و تعادل حرکت کابین در نقاط بالا و پایین و در صورت قطع برق استفاده میشود. آسانسور هیدرولیک از نیروی فشار روغن برای جابجایی و حرکت کابین استفاده میکند. نیروی فشار روغن توسط یک پمپ هیدرولیک تولید میشود که توسط موتور قدرت میگیرد. این روغن در سیستم هیدرولیک جریان مییابد و نیرو را بر روی پیستون یا جک هیدرولیک اعمال میکند. اعمال نیروی فشاری بر روی پیستون باعث حرکت آرام و پیوسته کابین به سمت بالا یا پایین میشود. آسانسور هیدرولیک - آسمان آسانسور قبل از خرید آسانسور هیدرولیک با کارشناسان آسمان آسانسور صحبت کنید! دریافت مشاوره رایگان! 09134047683 به طور کلی، آسانسور هیدرولیک با استفاده از سیستم هیدرولیک و جک هیدرولیک کار میکند. مزیت اصلی استفاده از این نوع آسانسورها عدم نیاز به موتورخانه و اتاقک چاه آسانسور است. آسانسورهای هیدرولیک به دلیل نرمی حرکت در شروع حرکت، خرابی کمتر و راحتی تعمیر نیز مورد توجه قرار میگیرند. همچنین، امکان استفاده از کابین بزرگتر و استفاده از ساختار سبکتر و هزینه کمتر نیز از مزایای آسانسور هیدرولیک است. دقت کنید که آسانسورهای هیدرولیک ممکن است به شکلهای مختلفی طراحی شوند و ممکن است ویژگیهای خاصی داشته باشند. چرا که این طراحی به عواملی مثل نوع ساختمان، نیازهای حمل و نقل، محدودیتهای فضایی و سایر عوامل مرتبط با ساختمان بستگی دارد. موردی که روی قیمت آسانسور هیدرولیک تاثیر می گذارد. تعاریف و مفاهیم اولیه آسانسورهای هیدرولیکی Jack: شامل یک عدد سیلندر، پیستون، شیر ترکیدگی (اطمینان) و کاسر نمدها، بافرها و پکینگ ها و … میشود. Power unit: محفظه روغن یا تانک گره شیرها موتور پمپ هیدرولیک لوازم و تجهیزات جانبی سیلندر (Cylinder): استوانه ای است که بخش خارجی جک را تشکیل می دهد بطوریکه سطح داخلی آن بسیار صاف و صیقلی و یا حالت عادی داشته باشد و می بایست در برابر فشارهای وارده و همچنین خوردگی ناشی از رطوبت محیط بسیار مقاوم باشد. پیستون (Piston): استوانه ای است که داخل سیلندر قرار گرفته و قسمت انتهایی آن به کابین متصل می گردد و براثر فشار روغن جا به جا گردیده و موجب حرکت کابین می شود، پیستون نیز باید ساختمان بسیار دقیق و صیقل داشته باشد و در برابر فشارهای ناشی از بارهای استاتیکی و دینامیکی مقاومت کافی داشته باشد. شیر ترکیدگی (اطمینان) Rupp true valve: شیر و دریچه ای هیدرولیکی است که در هر لحظه از حرکت که سرعت بیشتر از مقدار مجاز گشت، شتاب منفی را کمتر از g نگه داشته و با ضریب ایمنی بیش از ۷/۱ فشار استاتیک عادی (bar45) و تحت فشار خطی طراحی و ساخته می شود و هنگام افزایش خروجی جریان روغن بیش از حد این دریچه به حالت تدریجی بسته شده و از سقوط یا افزایش سرعت کابین بدون شوک جلوگیری میکند. بسته به اینکه جک داخل زمین مدفون و یا کنار چاهک نصب شود، شیر ایمنی در پائین یا بالای جک مونتاژ میگردند. شیرهای اطمینان براساس حجم عبوری روغن از ۳۵ الی ۳۰۰ لیتر در دقیقه دسته بندی می شوند. شیرهای اطمینان در کارخانه تست و تنظیم می گردند ولی تنظیم نهایی بوسیله نصاب و بر اساس سرعت نامی بعلاوه ۳ m/sec می باشد. موقعیت فیزیکی این شیر بایستی چسبیده به سیلندر باشد (طبق استاندارد). صفحات نگهدارند (PLATES): صفحاتی ضخیم و مقاوم می باشن که بسته به نوع جک در زیر یا بالای جک قرار گرفته و کاربرد آن استقرار و اتصال جک و انتقال فشارهای وارده از بارهای استاتیکی و دینامیکی به سازه ساختمان می باشد. فرمولی که بر اساس آن شیر ترکیدگی عمل می نماید: در صورت دلخواه میتوان شیر اطمینان را به دریچه By Pass مجهز نمود که در صورت پارگی شلنگها روغن بتدریج تخلیه و باعث پائین آمدن بدون شوک کابین گردد. به علت مشکلات ساخت و تولید در سیلندرهای تلسکوپی، شیر اطمینان همواره در پائین نصب می گردند. انواع جکها از لحاظ ساختار: ۱- جک های مستقیم (DIRECT): در این روش پیستون مستقیماً به کابین متصل گردیده و سرعت و مقدار حرکت جک همواره با حرکت کابین برابر می باشد. (سیستم ۱:۱) الف- جک مستقیم مرکزی (DIRECT CENTRAL): جک مستقیماً به زیر کابین متصل می گردد در این حالت از فضای چاه آسانسور حداکثر استفاده برای مساحت کابین میسر می گردد. ب- جک مستقیم کناری (DIRECT SIDE): جک مستقیماً به زیر یوک بالای کابین متصل می گردد و در این حالت مقداری از فضای چاهک آسانسور صرف استقرار جک گردیده و فضای کمتری برای کابین باقی می ماند لیکن نیازی به کندن زمین و دفن جک نمی باشد. ۲- جکهای غیر مستقیم (INDIRECT): در این روش پیستون باعث حرکت یک پولی گردیده که این پولی از طریق چند رشته سیم بکسل (که یک سر آنها به کابین و سر دیگر به کف چاله آسانسور مهار گردیده) باعث حرکت کابین میشود. ضمن اینکه سرعت و حرکت کابین نیز دو برابر خواهد شد از این روست که این روش به سیستم ۲:۱ معروف گردیده است، لذا با استقرار غیر مستقیم جک، امکان استفاده از جکی با نصف طول تراول پدید می آید که این امر موجب صرفه جویی اقتصادی در بسیاری از پروژه ها می گردد. ۳- جکهای چند مرحله ای (Telescopic): – جک های تلسکوپی نیاز به فضای کمتری در زیر کابین داشته (چاله جک) و از این رو منطقی است که هر گاه محدودیت فضای چاله داشته باشیم به سراغ این نوع جک ها برویم. معمولاً جک های تلسکوپی در دو نوع دو مرحله ای (۲ STAGE) و سه مرحله ای (۳ STAGE) تولید می گردند. (ضمن اینکه حداکثر فشار استاتیکی مجاز برای جک های یک مرحله ای ۴۵ بار و جک های تلسکوپی ۴۰ بار می باشد). – در برخی پروژه ها که دارای طول مسیر حرکتی طولانی می باشند بعلت محدودیت های ناشی از حمل و نقل و جایگذاری جک در چاهک آسانسور، جکهای یک مرحله ای بصورت دو تکه (۲ PIECES) تولید و در محل پروژه بهم متصل میگردند. آسانسور هیدرولیک - آسمان آسانسور انواع آسانسور هیدرولیک اگرچه اشکال و مدلهای مختلف آسانسورهای هیدرولیک وجود دارند، اما بعضی از مدلهای رایج عبارتند از: آسانسور هیدرولیک جک مستقیم در این مدل، سیلندرهای هیدرولیک در داخل زمین قرار میگیرند و کابین آسانسور بر روی پیستونی که درون سیلندر حرکت میکند قرار میگیرد. آسانسور هیدرولیک - آسمان آسانسور قبل از خرید آسانسور هیدرولیک با کارشناسان آسمان آسانسور صحبت کنید! دریافت مشاوره رایگان! 09134047683 آسانسور هیدرولیک جک غیر مستقیم در این مدل، سوراخ حفر نمیشود و از آنجایی که نیاز به حفر سوراخ وجود ندارد، این نوع آسانسور در مناطقی که حفره کردن سوراخ غیرممکن است، استفاده میشود. آسانسور هیدرولیک با طناب: در این مدل، طنابها و پیستون متصل به یک نوار استفاده میشوند تا ارتفاع بالابر را افزایش دهند. این نوع آسانسورها برای سفرهای طولانیتر، معمولاً حداکثر ۶۰ دقیقه، مناسب هستند. آسانسور هیدرولیک - آسمان آسانسور قطعات آسانسور هیدرولیک اجزای اصلی آسانسور هیدرولیک شامل موارد زیر است: پیستون درون سیلندر: پیستون یک قطعه جامد است که درون سیلندر حرکت میکند. با اعمال نیروی هیدرولیک به پیستون، حرکت آن تولید میشود و به کابین آسانسور یا پلهها منتقل میشود. سیلندر: سیلندر یک لوله بسته است که در آن پیستون قرار میگیرد. وقتی فشار روغن یا مایع هیدرولیک در سیلندر ایجاد میشود، پیستون حرکت میکند و نیرو بر روی کابین آسانسور یا پلهها اعمال میشود. مخزن: مخزن حاوی روغن یا مایع هیدرولیک است که برای عملکرد سیستم هیدرولیک استفاده میشود. این مخزن نیازمند حجم مناسبی از روغن است تا در تمام حرکتهای آسانسور استفاده شود. پمپ: پمپ وظیفه ایجاد فشار در روغن یا مایع هیدرولیک را دارد. زمانی که پمپ فعال میشود، مایع هیدرولیک از مخزن جمعآوری میشود و به سیلندر ارسال میشود تا پیستون را به حرکت درآورد. موتور: موتور برای راندن پمپ مورد استفاده قرار میگیرد. معمولاً یک موتور الکتریکی است که با اتصال به پمپ، پمپ را به سرعت مورد نیاز برای عملکرد آسانسور هیدرولیک میچرخاند. شیر هیدرولیک: شیرهای هیدرولیک برای کنترل جریان مایع هیدرولیک در سیستم استفاده میشوند. این شیرها به منظور کنترل حرکت بالا و پایین آسانسور، تنظیم سرعت حرکت و ایمنی عملکرد استفاده میشوند. این اجزا در ترکیب با یکدیگر، سیستم هیدرولیک آسانسور را تشکیل میدهند و برای ایجاد حرکت عمودی آسانسور استفاده میشوند.
https://asemanliftco.ir/hydraulic-elevator/